Merhabalar dostlar,
Öncelikle ilk cümle, konu hakkında profesyonel değilim, yazacaklarım sadece, profesyonellerle konuşmalar, onlarca testler, amatör videolar, değişik kaynakların sentezi, yorumlama vb'den ibarettir.
Başlıkta da yazdığı üzere, konu şu cümlelerin temel cevabını vermek için açtım. Umarım verebilmişimdir
Yaz lastiği nedir
Kış lastiği nedir
M/S nedir?
A/T nedir?
Kış aldım ama kar yağacak mi?
Yaz lastiği soğukta kayar mı?
Buz da M/S ile gidebilir miyim?
Dişleri kalın lastiğimin, ama yol tutmuyor?
vs
vs
vs
Kafalar çok karışıyor bu sorularda.. Bu sebeple çok basit bir anlatımda bulunacağım.
Lastik alırken;
Kar için
Kış için
Buz için
Yaz için
Arazi için
vs vs
Bakılacak ilk ve en önemli şey,
Lastiğin Hamuru
Ne demek bu, şu demek;
Adı sanı markası desene modeli ne olursa olsun, bir lastik , cesitli 'lastik' materyallerden yapılır. Kimyasal bir bileşenden oluşur.
İşte içine silika koyar, cart koyar curt koyar, bir karışım elde ederler.
Bu karışımdan ortaya çıkan maddede dünyadaki diğer tüm maddeler gibi, değişik sıcaklıklarda değişik özellikler gösterir.
Zaten tüm sorunların ve soruların temeli de buna dayanıyor.
Öncelikle bakılacak şey Lastiğin hamuru dedik, yani hangi sıcaklık için üretildiği.
Bitti.
Bundan sonrası desen, diş kalınlığı, ebat vs olarak seçilmeli.
Şimdi bu üstteki cümleleri örneklerle açıklamaya çalışacağım.
(Aklımızda hep , "Kış lastikleri 7derece sıcaklığın altında takılmalıdır" cümlesini tutalım.
1) "Dört Mevsim diye bir lastik yoktur"
Bunu herkesten duyuyoruz. Sebebi yukarıdaki mantık. Bir lastik üretiliyor, hamuru diyelim ki sıcak havalar için üretildi.
Bu lastik ister koca koca dişleri olsun, ister deseni tam kar için olsun ne olursa olsun, sıcaklık düştüğü zaman lastik hamuru özelliğini kaybedeceği için performansı da çok ciddi düşecektir.
2) "Eeee elimizde dört mevsim lastik var, M/S yazıyor ( çamur kar) hatta bir de üzerinde KIŞ işareti var.. Bu ne olacak o zaman? "
(Öncelikle Dört Mevsim ve M/S aynı şey değildir. Ama farklı da değildir. Nasıl oluyor o iş? Şöyle.. M/S'i bazı üreticiler kış lastiği diye kullanıyor, bazıları dört mevsim. Saçma değil mi, evet ama öyle.. Bu karışıklık giderilsin diye, KIŞ işareti çıktı. Yani hem M/S Hem de Kış işareti var ise o lastik KIŞ lastiği oluyor.. Ama bazı adını vermek istemediğim üreticiler, KIŞ amblemini yine basıyor, Hem de Dört Mevsim diyor..Burada kafalar çok karışıyor. Buna dikkat.)
Şimdi,soruya dönersek, biz bir hamur ürettik, ama bu karışım öyle ki, 3-5 derecelere kadar performansını korumaya çalışıyor. O yüzden değişik testlerden geçirdik biz bunu, (bizim bilmediğimiz) bu şartları sağladı, o yüzden KIŞ amblemi bastık üzerine..
Diyelim ki zeminde kar var.. Ama hava sıcaklığı 10derece.. O zaman bu lastik bir miktar iş yapar.. Sağda solda, "karda denedim çok güzel ya lastik" yorumlarını okuruz biz de..
Diyelim ki zeminde kar var, sıcaklık - 10 derece... O zaman bu lastik hiç performans göstermez, sağda solda "kış amblemi var diye aldık, kaydık gittik" diye yorum okuruz biz de..
Diyelim ki yazın sıcaklık 25 derece.. O zaman bu lastik güzel performans verebilir,sağda solda " lastiğim süper yol tutuyor" yorumlarını okuruz.
Diyelim ki yazın sıcaklık 35 derece.. O zaman bu lastik salar kendini, sağda solda " 4 mevsim diye aldık, ilk yazda kabağa döndü" yorumlarını okuruz.
Daha uç noktada örnek verelim;
Hava sıcaklığı -10 derece.. Her yer kar.. Kar'daki yüzey sıcaklığı da -8 -6 derece mesela..
Ama bizim arabamız kapalı garajda.. Garajımızın sıcaklığı 20derece.. Araba tüm gece orada yatmış, ve üzerindeki YAZ Lastikleri de 20derece.
Çıkardık arabayı, 3 dakikalığına bakkala gittik, ekmeğimizi aldık , döndük..
Bu süre zarfında, o 20derece olan lastik, yüzeyle ne kadar temas ederse etsin, hemen -10 derece olmayacak. Zamanla düşecek lastiğin ısısı.
Bu yüzden lastikler belki 3 5 dereceye kadar inmeden bile, biz işimizi bitirmiş dönmüş olacağız.
Ve lastiğimiz bu 3 5 derecede bile bir miktar performans gösterebileceği için , hemen internete girip yazacağız " Efenim benim XX marka yaz lastiklerim, kışın bile süper gidiyor yav "
Benzer onlarca örnek verebiliriz.
Bu sebeplerden ötürü zaten internet aleminde, her kafadan bir ses çıkıyor lastik yorumları hakkında.
Benim hobi olsun diye oturup yaptığım araştırmadan çıkardığım tek bir sonuç var;
Herşey Sıcaklık.
4) A/T lastikler misal. ALL TERRAIN kısaltmasıdır. Yani "Tüm yüzeyler"
Dişli, derinliği fazla lastiklerdir. Aslında taş toprak asfalt gezmek içindir. Hepsinden az az, toplamda biraz...
Sıcağa dayanıklı hamur alırsan, sıcakta taş toğrak asfalt gezersin, soğuğa dayanıklı hamur alırsan, soğukta taş toprak asfalt gezersin.
Ama dışardan bakınca A/T lastiğe, hemen yapıştırırsın yorumu, " Off dişlere bak, karda da gider bu"
Doğru, gider , eğer dışarısı 15 derece ise mesela..
"EE tüm yüzeyler diyor o zaman asfaltta da gider bu"
Doğru, gider, eğer asfalt 15 derece ise mesela.. Hadi 0 da git.. Yada 45 derecede.. Tabiri caizse ya kaskatı olur ya da yamuşup kalır lastik.
Burada lastik seçerken, bulunduğumuz yaşadığımız yada gidip gelmeyi planladığımız yerlerin sıcaklıkları önemlidir.
Örneklerle devam;
5) İstanbul'da dört mevsim lastik olabilir denir.
Doğru. Çünkü sıcaklık (kar yağsın yağmasın) eksi derecelere çok düşmez. Ama yazın da 30 40lar havada uçuşur.
Eee bir lastik karışımı hem 5dereceye hem 40dereceye aynı dayanımı gösteremez. O yüzden bu dört mevsim denen lastik, ya kışın, ya yazın, elbet bir zamanda fazla AŞINACAKTIR.
6) Ankara'da kış lastiği şarttır.
Doğru.. Çünkü Ankara'da (kar yağsın yağmasın) kış aylarında sabah saat 8e 9a kadar bazen, hava sıcaklığı 0 derecenin altında kalabiliyor.
Ama, ya ben arabayı sadece saat 11'de dükkanıma gidip, saat 15'de eve dönmek için kullanıyorsam, ve bu saatlerde de tüm mevsimler sıcaklıklar 6-7 derece gösteriyorsa en az.. Beni o zaman Yaz lastiği dahi kurtarabilir.
Ama, yine bir ama, burada önemli olan, üstüne basa basa yazıyorum belki ama lastiğin sıcaklığıdır. Lastiğin sıcaklığını da temas ettiği yüzey ve süre belirler. Ankarada gece hava -10 görüyorsa, sizin arabanız gece dışarda durduysa, saat 11de arabanıza bindiğinizde dışarıda 7derece de görseniz, o yaz lastikleri baya buz kesmiş sıcaklıkta olurlar. Yani , Çöp..
Bilmiyorum faydalı olacak mıdır bu yazdıklarım ama, benim bu kadar süredir süzerek çıkardığım bilgi bu yönde.
Herşey Lastiğin Hedef Sıcaklığı. ( Hammaddesinin sıcaklık dayanımı)
Bunun üzerine daha iyileştirme için, desen gelir, diş kalınlığı gelir, marka model gelir, bir sürü süslü cümleler gelir, gelir de gelir..
Kısaca,
Kışın, soğuğa dayanaklı lastik. ( İster M/S yazsın, ister A/T yazsın, ister H/T yazsın )
Yazın, sıcağa dayanıklı lastik. ( İster M/S yazsın, ister A/T yazsın, ister H/T yazsın )
Kimi dört mevsim lastiklerin de bazıları tarafından övülüp bazıları tarafından sövülmesi sebebi budur.
Üretici lastiğin hamurunu soğuğa yönelik seçmiştir, sen 40derecede kullanırsın yazın, pörsür kalır lastik.
Üretici lastiğin hamurunu sıcağa yönelik seçmiştir, sen -10derecede kullanırsın kışın, taş kesilir lastik.
Üretici lastiğin hamurunu herhangi bir şeye göre seçmiştir, senin de yaşadığın yerde Yaz Kış sıcaklık farkı çooook azdır misal, tam hamurla denk gelir, dünyanın en iyi lastiği olur o lastik.
Ee bunları nasıl anlayacağız?
1) Lastiklerini bu şekilde gözlem yaparak kullananlardan tecrübe alacağız
2) İzlediğimiz videolarda, testlerde, yada okuduğumuz yorumlarda, bu testlerin hangi şartlarda, yorumları yazanların hangi şehirlerde yaşadıklarına ve lastik hakkında ne derece bilgileri olduğunu SÜZEREK anlamaya çalışacağız.
Öyle falan işte
Konu çok dallı budaklı ve bir standartı olmadığı için, yanlış aksettiğim şeyler olabilir hızlıca yazarken.
Beraber düzeltelim
Keyifli Sürüşler
Öncelikle ilk cümle, konu hakkında profesyonel değilim, yazacaklarım sadece, profesyonellerle konuşmalar, onlarca testler, amatör videolar, değişik kaynakların sentezi, yorumlama vb'den ibarettir.
Başlıkta da yazdığı üzere, konu şu cümlelerin temel cevabını vermek için açtım. Umarım verebilmişimdir
Yaz lastiği nedir
Kış lastiği nedir
M/S nedir?
A/T nedir?
Kış aldım ama kar yağacak mi?
Yaz lastiği soğukta kayar mı?
Buz da M/S ile gidebilir miyim?
Dişleri kalın lastiğimin, ama yol tutmuyor?
vs
vs
vs
Kafalar çok karışıyor bu sorularda.. Bu sebeple çok basit bir anlatımda bulunacağım.
Lastik alırken;
Kar için
Kış için
Buz için
Yaz için
Arazi için
vs vs
Bakılacak ilk ve en önemli şey,
Lastiğin Hamuru
Ne demek bu, şu demek;
Adı sanı markası desene modeli ne olursa olsun, bir lastik , cesitli 'lastik' materyallerden yapılır. Kimyasal bir bileşenden oluşur.
İşte içine silika koyar, cart koyar curt koyar, bir karışım elde ederler.
Bu karışımdan ortaya çıkan maddede dünyadaki diğer tüm maddeler gibi, değişik sıcaklıklarda değişik özellikler gösterir.
Zaten tüm sorunların ve soruların temeli de buna dayanıyor.
Öncelikle bakılacak şey Lastiğin hamuru dedik, yani hangi sıcaklık için üretildiği.
Bitti.
Bundan sonrası desen, diş kalınlığı, ebat vs olarak seçilmeli.
Şimdi bu üstteki cümleleri örneklerle açıklamaya çalışacağım.
(Aklımızda hep , "Kış lastikleri 7derece sıcaklığın altında takılmalıdır" cümlesini tutalım.
1) "Dört Mevsim diye bir lastik yoktur"
Bunu herkesten duyuyoruz. Sebebi yukarıdaki mantık. Bir lastik üretiliyor, hamuru diyelim ki sıcak havalar için üretildi.
Bu lastik ister koca koca dişleri olsun, ister deseni tam kar için olsun ne olursa olsun, sıcaklık düştüğü zaman lastik hamuru özelliğini kaybedeceği için performansı da çok ciddi düşecektir.
2) "Eeee elimizde dört mevsim lastik var, M/S yazıyor ( çamur kar) hatta bir de üzerinde KIŞ işareti var.. Bu ne olacak o zaman? "
(Öncelikle Dört Mevsim ve M/S aynı şey değildir. Ama farklı da değildir. Nasıl oluyor o iş? Şöyle.. M/S'i bazı üreticiler kış lastiği diye kullanıyor, bazıları dört mevsim. Saçma değil mi, evet ama öyle.. Bu karışıklık giderilsin diye, KIŞ işareti çıktı. Yani hem M/S Hem de Kış işareti var ise o lastik KIŞ lastiği oluyor.. Ama bazı adını vermek istemediğim üreticiler, KIŞ amblemini yine basıyor, Hem de Dört Mevsim diyor..Burada kafalar çok karışıyor. Buna dikkat.)
Şimdi,soruya dönersek, biz bir hamur ürettik, ama bu karışım öyle ki, 3-5 derecelere kadar performansını korumaya çalışıyor. O yüzden değişik testlerden geçirdik biz bunu, (bizim bilmediğimiz) bu şartları sağladı, o yüzden KIŞ amblemi bastık üzerine..
Diyelim ki zeminde kar var.. Ama hava sıcaklığı 10derece.. O zaman bu lastik bir miktar iş yapar.. Sağda solda, "karda denedim çok güzel ya lastik" yorumlarını okuruz biz de..
Diyelim ki zeminde kar var, sıcaklık - 10 derece... O zaman bu lastik hiç performans göstermez, sağda solda "kış amblemi var diye aldık, kaydık gittik" diye yorum okuruz biz de..
Diyelim ki yazın sıcaklık 25 derece.. O zaman bu lastik güzel performans verebilir,sağda solda " lastiğim süper yol tutuyor" yorumlarını okuruz.
Diyelim ki yazın sıcaklık 35 derece.. O zaman bu lastik salar kendini, sağda solda " 4 mevsim diye aldık, ilk yazda kabağa döndü" yorumlarını okuruz.
Daha uç noktada örnek verelim;
Hava sıcaklığı -10 derece.. Her yer kar.. Kar'daki yüzey sıcaklığı da -8 -6 derece mesela..
Ama bizim arabamız kapalı garajda.. Garajımızın sıcaklığı 20derece.. Araba tüm gece orada yatmış, ve üzerindeki YAZ Lastikleri de 20derece.
Çıkardık arabayı, 3 dakikalığına bakkala gittik, ekmeğimizi aldık , döndük..
Bu süre zarfında, o 20derece olan lastik, yüzeyle ne kadar temas ederse etsin, hemen -10 derece olmayacak. Zamanla düşecek lastiğin ısısı.
Bu yüzden lastikler belki 3 5 dereceye kadar inmeden bile, biz işimizi bitirmiş dönmüş olacağız.
Ve lastiğimiz bu 3 5 derecede bile bir miktar performans gösterebileceği için , hemen internete girip yazacağız " Efenim benim XX marka yaz lastiklerim, kışın bile süper gidiyor yav "
Benzer onlarca örnek verebiliriz.
Bu sebeplerden ötürü zaten internet aleminde, her kafadan bir ses çıkıyor lastik yorumları hakkında.
Benim hobi olsun diye oturup yaptığım araştırmadan çıkardığım tek bir sonuç var;
Herşey Sıcaklık.
4) A/T lastikler misal. ALL TERRAIN kısaltmasıdır. Yani "Tüm yüzeyler"
Dişli, derinliği fazla lastiklerdir. Aslında taş toprak asfalt gezmek içindir. Hepsinden az az, toplamda biraz...
Sıcağa dayanıklı hamur alırsan, sıcakta taş toğrak asfalt gezersin, soğuğa dayanıklı hamur alırsan, soğukta taş toprak asfalt gezersin.
Ama dışardan bakınca A/T lastiğe, hemen yapıştırırsın yorumu, " Off dişlere bak, karda da gider bu"
Doğru, gider , eğer dışarısı 15 derece ise mesela..
"EE tüm yüzeyler diyor o zaman asfaltta da gider bu"
Doğru, gider, eğer asfalt 15 derece ise mesela.. Hadi 0 da git.. Yada 45 derecede.. Tabiri caizse ya kaskatı olur ya da yamuşup kalır lastik.
Burada lastik seçerken, bulunduğumuz yaşadığımız yada gidip gelmeyi planladığımız yerlerin sıcaklıkları önemlidir.
Örneklerle devam;
5) İstanbul'da dört mevsim lastik olabilir denir.
Doğru. Çünkü sıcaklık (kar yağsın yağmasın) eksi derecelere çok düşmez. Ama yazın da 30 40lar havada uçuşur.
Eee bir lastik karışımı hem 5dereceye hem 40dereceye aynı dayanımı gösteremez. O yüzden bu dört mevsim denen lastik, ya kışın, ya yazın, elbet bir zamanda fazla AŞINACAKTIR.
6) Ankara'da kış lastiği şarttır.
Doğru.. Çünkü Ankara'da (kar yağsın yağmasın) kış aylarında sabah saat 8e 9a kadar bazen, hava sıcaklığı 0 derecenin altında kalabiliyor.
Ama, ya ben arabayı sadece saat 11'de dükkanıma gidip, saat 15'de eve dönmek için kullanıyorsam, ve bu saatlerde de tüm mevsimler sıcaklıklar 6-7 derece gösteriyorsa en az.. Beni o zaman Yaz lastiği dahi kurtarabilir.
Ama, yine bir ama, burada önemli olan, üstüne basa basa yazıyorum belki ama lastiğin sıcaklığıdır. Lastiğin sıcaklığını da temas ettiği yüzey ve süre belirler. Ankarada gece hava -10 görüyorsa, sizin arabanız gece dışarda durduysa, saat 11de arabanıza bindiğinizde dışarıda 7derece de görseniz, o yaz lastikleri baya buz kesmiş sıcaklıkta olurlar. Yani , Çöp..
Bilmiyorum faydalı olacak mıdır bu yazdıklarım ama, benim bu kadar süredir süzerek çıkardığım bilgi bu yönde.
Herşey Lastiğin Hedef Sıcaklığı. ( Hammaddesinin sıcaklık dayanımı)
Bunun üzerine daha iyileştirme için, desen gelir, diş kalınlığı gelir, marka model gelir, bir sürü süslü cümleler gelir, gelir de gelir..
Kısaca,
Kışın, soğuğa dayanaklı lastik. ( İster M/S yazsın, ister A/T yazsın, ister H/T yazsın )
Yazın, sıcağa dayanıklı lastik. ( İster M/S yazsın, ister A/T yazsın, ister H/T yazsın )
Kimi dört mevsim lastiklerin de bazıları tarafından övülüp bazıları tarafından sövülmesi sebebi budur.
Üretici lastiğin hamurunu soğuğa yönelik seçmiştir, sen 40derecede kullanırsın yazın, pörsür kalır lastik.
Üretici lastiğin hamurunu sıcağa yönelik seçmiştir, sen -10derecede kullanırsın kışın, taş kesilir lastik.
Üretici lastiğin hamurunu herhangi bir şeye göre seçmiştir, senin de yaşadığın yerde Yaz Kış sıcaklık farkı çooook azdır misal, tam hamurla denk gelir, dünyanın en iyi lastiği olur o lastik.
Ee bunları nasıl anlayacağız?
1) Lastiklerini bu şekilde gözlem yaparak kullananlardan tecrübe alacağız
2) İzlediğimiz videolarda, testlerde, yada okuduğumuz yorumlarda, bu testlerin hangi şartlarda, yorumları yazanların hangi şehirlerde yaşadıklarına ve lastik hakkında ne derece bilgileri olduğunu SÜZEREK anlamaya çalışacağız.
Öyle falan işte
Konu çok dallı budaklı ve bir standartı olmadığı için, yanlış aksettiğim şeyler olabilir hızlıca yazarken.
Beraber düzeltelim
Keyifli Sürüşler