Kış veya soğuk havalarda özel birşey yapmak gerekiyor mu? Aracımda havalar biraz soğunca ilk 10 -15 dakika boyunca ışıklarda felan durduğumda titreme hissediyorum. N ye aldığımda titreme kalmıyor.
Kış aylarında özellikle sabahları Şanzıman ve motor yağı gerekli sıcaklığa ulaşıncaya kadar bu tiremeler D ve R konumunda normal. Çünkü araç güce biniyor. N komunda ise herhangi bir güç olmadığı için aracın titrememesi gayet doğaldır.
Teşekkur ederim. CVT hayatımda hiç kullanmadım. Yanlış birşeyler yapıyor olmaktan korktum.
(14-03-2021, Saat: 21:55)BA61 demiş ki: Bu husus Subaru’daki Lineartronic CVT’lere özel bir durum mu? Eski tam otomatik aracımda N’ye alıp ayağımı kaldırarak park frenini kullanıyor, sonrasında P’ye alıp çıkıyordum. Ancak dediğiniz gibi Subaru’da böyle yapınca ilk geçişler zor oluyor. Çözümünüzü deneyeceğim; ancak sağladığınız bu kolaylık “N’de ile ayağı frenden kaldırmadan park frenini kullandıktan sonra P’ye aldığımızda, teknik olarak şanzımana yük binmemiş mi olacak? Bu konuda kesin bilgi var mıdır? Şüphem şu yüzden: Türkiye’nin en bilinir yetkili bayilerinden birisindeki mekanikten “Rahat ol, istediğin gibi kullan.” demişti aracı alırken...
Ben de bahsedilen gibi once N’ye alip el frenini cekerim, sonra P’ye alirim.
Bu sekilde sanzimana yuk binmez.
Gerci burada biraz “batil inanc” var gibi
Cunku aslinda P’de yuk sanzimana binmiyor, sanzimandaki “parking pawl” denilen bir metal parcaya biniyor.
Ve bu parca da tum aracin agirligini kaldiracak sekilde yapilmis.
Ornegin aracinizi egimli bir yuzeye, saga yatik sekilde park etmek zorunda kaldiniz diyelim. Veya sag tekerler yerde, sol tekerler kaldirimda olacak sekilde parkettiniz. “Eyvah sagdaki tekerleklerin salincaklarina cok fazla yuk bindi!” diye endise ediyor musunuz? Etmiyorsunuz. Cunku alt takimlar o yukleri kaldiracak sekilde yapilmis.
Parking pawl denilen metal parca da tum aracin yukunu kaldiracak sekilde yapilmis. Google’a parking pawl yazip image search yaparsaniz, nasil bir parca oldugunu gorebilirsiniz.
Bu parcaya yuk bindirdiniz diye bir sey olmaz. Ustalarimiz detayini daha iyi bilir ama ben once P’ye aldi diye parking pawl’i kiran veya bozan birini gormedim veya duymadim.
Daha da ilginci, ornegin amerika’da cok az kisi el freni kullanir. Hatta el frenine nadiren handbrake veya parking brake derler, cogunlukla emergency brake yani acil durum freni derler.. Ve belki de %90 oraninda herkes aracini P’ye alip iner, el frenine dokunmaz cunku o el freni degil acil durum frenidir
Hatta bir yerde okuduguma gore (Sarp Bey daha iyi bilir) kuzey eyaletlerde el frenini ozellikle kullanmaktan kaciniyorlarmis soguk havalarda balatalar disklere yapisik kaliyor, sabahleyin de cozulmek bilmiyor diye.. Halbuki araci P’de birakip hic el frenine dokunmayanlar sabah biniyor gidiyor arabasina, sorun yasamiyor.
Tabii diger yandan, Subaru da tum dunya cirosunun %70’ini amerika’ya yaptigi icin, oranin insanina gore araba uretiyor.
Cok buyuk olasilikla eminim ki kallavi bir parking pawl koymuslardir sanzimana, nasil olsa herkes P’de birakip gidecek arabasini diye, en sert yokuslarda bile
Sent from my iPhone using Tapatalk
Evet kisin hava sicakligi ozellikle -10 larin altina dustugunde hicbir sekilde park freni kullanamiyorsunuz. garajimin onu egimli oldugu icin araclari yan cevirerek park ediyorum ve P de birakiyorum. zaten bu sorundan dolayi, garajin yan tarafina duz park yeri hazirliyorum. garajim tek arabalik ve icine araclar sigmiyor.
Parking pawl olayina cok fazla guvenmemek gerekiyor. araci yokusta sadece P de biraktiginizda parking pawl in yuvasi asinmaya basliyor. cunku her seferinde vitesi P den cikartirken klank diye ses duyuyorsunuz ve zamanla o yuva genisliyor. P ye koydugunuzda bu sefer arac kayma yapiyor. Hatta isin daha kotu birboyutu var. iki elinizle bile asilsaniz P den araci cikartamiyorsunuz. basima sirket araclarinda cok geldi. tek basinaysaniz hele aracin icinde ziplamaniz gerekiyor kolu cekerken. yaninizda birisi varsa araci yokus yukari sekilde sallamasi gerekiyor ki cikartabilesiniz.
sonuc? parking pawl degisim ucreti oldukca pahali. amerika da en az $600-700 isterler ki baska bir yere zarar vermediyse. Park frenininde ise ya tel degisimi yaptirirsiniz yada balata degisimi.
Amerikada paralel park olayini becerebilen kisi sayisi, trafikteki 10 aractan sadece 1 tanesidir. gozumun onunde kac defa paralel park yaparken arkadaki arabaya yaslayip, direksiyonu cevirirken ayak gaz pedalinda basip arkadaki araci ittirdiklerine sahit oldum. arabada park freni aktif degilse dusunun ki parking pawl nasil bir guce maruz kalmis.
Sarp Bey, parking pawl asinmaya basladikca daha sert tutuyor ve vitesi parktan cikarmak mi zorlasiyor, yoksa gevsedigi icin parktan cikarmak kolay olup arac kayma mi yapiyor?
Cunku parking pawl’in asindigi zaman sertce vitesin takili kalmasi ama bir yandan da aracin kaymasi olaylari birbiri ile celisiyor gibi geldi.
(16-11-2021, Saat: 20:33)oguzhaneren demiş ki: Sarp Bey, parking pawl asinmaya basladikca daha sert tutuyor ve vitesi parktan cikarmak mi zorlasiyor, yoksa gevsedigi icin parktan cikarmak kolay olup arac kayma mi yapiyor?
Cunku parking pawl’in asindigi zaman sertce vitesin takili kalmasi ama bir yandan da aracin kaymasi olaylari birbiri ile celisiyor gibi geldi.
Sent from my iPhone using Tapatalk
tam olarak nasil anlatabilirim bilemedim. fakat soyle anlatmaya calisayaim.
bir disk dusunun ve uzerinde 1 parmak genisliginde girintiler var. mekanizmada 1 parmak genisliginde ve bu girintiye tam oturuyor. bu girinti zamanla, gucun uygulandigi tarafta yeni bir yuzey olusturuyor ve cok hafif bir yuzey degismesi olmasi bile, 1 parmak genisligindeki mekanizmanin o yuzeyden kurtulmasi icin daha fazla guc gerektiriyor. ornegin, lastigin onune 10cm yukseklikte bir engel koyun. araba bu engeli cok rahat asabiliyor. fakat bu engel lastige nekadar yaklasirsa, daha fazla guc ile engeli asabiliyor. hatta lastige yapistiginizda nerdeyse arabaya tam guc verseniz de o engeli gecemiyor. ne zaman arabayi hafif geri kaydirip ileriye gitmek istediginizde engeli gecmesi misali. kitlenme hissi bu sekilde olusuyor.
mekanizma, o girintide yeni olusturdugu yuvaya oturana kadar olusan mesafe, aracin kaymasinda daha fazla hissediliyor. ornegin mekanizmanin 1mm hareket etmesi yani diskin hafif donmesi, aracin lastiklerinde 1cm hareket etmesi gibi. yani fizikteki dislilerin capina bagli olarak daha fazla veya az tur donmesi misali.
Simdi sizin “aracin kaymasi” tabiriniz ile benim anladigim “aracin kaymasi” tabiri belli ki farkli seyler..
Siz aracin ufakca geri kacmasi ve sonucunda da pawl’in yerine sertce oturmasindan bahsediyorsunuz. Bu tamam. Arac cok hafif geri oynar ve bir daha araci P’den cikarmak zor olur. Bunda mutabikiz.
Ancak ben boyle anlamamistim, ben sanki siz ona guvenmeyin diyince “aman P’ye guvenip yokusa araci parketmeyin, sabaha aracinizi asagi mahallede bulursunuz ha!” seklinde bir kayma anlamistim ben de “madem P konumu o kadar sert, nasil oluyor da arac sanki vitesi durduk yere bosalmis gibi kendi kendine kayip gidiyor” demistim.
(16-11-2021, Saat: 21:23)oguzhaneren demiş ki: Simdi sizin “aracin kaymasi” tabiriniz ile benim anladigim “aracin kaymasi” tabiri belli ki farkli seyler..
Siz aracin ufakca geri kacmasi ve sonucunda da pawl’in yerine sertce oturmasindan bahsediyorsunuz. Bu tamam. Arac cok hafif geri oynar ve bir daha araci P’den cikarmak zor olur. Bunda mutabikiz.
Ancak ben boyle anlamamistim, ben sanki siz ona guvenmeyin diyince “aman P’ye guvenip yokusa araci parketmeyin, sabaha aracinizi asagi mahallede bulursunuz ha!” seklinde bir kayma anlamistim ben de “madem P konumu o kadar sert, nasil oluyor da arac sanki vitesi durduk yere bosalmis gibi kendi kendine kayip gidiyor” demistim.
Sent from my iPhone using Tapatalk
aslinda benim anlattigim kisim en yaygin ve isin baslangici : eger olurda parking pawl kirilirsa, o zaman sizin anladiginiz asama oluyor
(16-11-2021, Saat: 21:23)oguzhaneren demiş ki: Simdi sizin “aracin kaymasi” tabiriniz ile benim anladigim “aracin kaymasi” tabiri belli ki farkli seyler..
Siz aracin ufakca geri kacmasi ve sonucunda da pawl’in yerine sertce oturmasindan bahsediyorsunuz. Bu tamam. Arac cok hafif geri oynar ve bir daha araci P’den cikarmak zor olur. Bunda mutabikiz.
Ancak ben boyle anlamamistim, ben sanki siz ona guvenmeyin diyince “aman P’ye guvenip yokusa araci parketmeyin, sabaha aracinizi asagi mahallede bulursunuz ha!” seklinde bir kayma anlamistim ben de “madem P konumu o kadar sert, nasil oluyor da arac sanki vitesi durduk yere bosalmis gibi kendi kendine kayip gidiyor” demistim.
Sent from my iPhone using Tapatalk
aslinda benim anlattigim kisim en yaygin ve isin baslangici : eger olurda parking pawl kirilirsa, o zaman sizin anladiginiz asama oluyor
Dogru, gayet mumkun. ama istatistiki olarak cok rastlanan bir durum olmasa gerek..