Herkese merhabalar,
Bugun sizler icin kaleme alacagim konu, 2006 model W203 kasa koduna sahip Mercedes C280 4Matic sanzuman bakimi. Sanzuman bakimi dedigime bakmayin, oyle yag yag filtresi gibi bir islemden daha fazlasi.
Oncelikle arac, benim eski aracim. Inat ugruna arabayi degistirmeye karar vermistim. Yakin bir arkadasima da araba lazimdi, dedim ben arabayi satacam. sana vereyim istersen tum bakimlarini kendim yapiyorum biliyorsun. O da dediki tam isabet olur.
Arac, evine yani garajin onune geri geldi.
Sorun ne?
- Mart ayinda arac 60mil i gecmiyor diye beni aradi arkadas. dedim ariza isigi yaniyor mu, hayir dedi. dedim bir baktir. Covid yuzunden baktiramadi.
- Mayis ayi, aradi arac 40mil i gecmiyor. vitesi D veya R ye takinca vuruyor. triptronic calismiyor, tek viteste gidiyor, spor a bile gecmiyor.
- Ariza isigi? evet yaniyor. dedim en yakinindaki oto parcacisina gidip ariza kodunu okutup bana bildir. tabiki araba tek vites oldugu icin gidemedi.
Muayene: OBD okuyucuyu alip gittim ve araci komple tarattim.
Ariza kodu: kodun acilimi, sanzuman ile motor arasinda iletisim sorunu var. sanzuman motor devrini okuyamiyor.
Cozum 1: 13 pin denilen baglantiya yag girip kisa devre yapiyor. gec kalinmamissa, o soket degisilerek sorun cozuluyor.
Degisimi yaptim, soketin ici yag doluydu. sorun cozulmedi.
Cozum 2: sanzuman karteri acilip, valf blogu sokulup, uzeirnde bulunan kart degisecek.
Degisimi yapmak icin arkadas servisten parcayi ve yaninda 5lt de yag alarak bana geldi. Yaklasik 2 saat kadar zaman harcadim ve parcayi degistirdim. Fakat test surusu yapmadim. sanzumana yag da koymadim henuz.
18 Haziranda arabayi rampa ve tuglalarin uzerine kaldirdim. altina rahatca girebildigimi gorunce isleme baslayayim dedim.
1- Sanzuman karter tapasini acip yagi bosalttim. 3,5lt yag geldi.
2- Sanzuman karterinin vidalarini acayim dedim. daha vidaya guc vermeden kafasi kesildi. dedim aksilikler basliyor anlasilan. diger 5 vida sorunsuz acildi ama karteri acmadim.
3- sanzuman tapasini geri taktim. Zaten her halukarda 1-2 gun bekletecektim butun yag suzulsun diye.
4- sanzuman aluminyum blok, cekic kullanmak riskli. kesilen vidalari cikartma aparatiyla vidayi alayim dedim. aksilik 2. aparat kirildi icin de kaldi. kucuk demir testeresiyle o parcayi kesmek sart oldu. aluminyum oldugu icin demir testeresiyle birazcik kesebildim. Fakat etrafinda yer fazla olmayinca daha profesyonel makine sart oldu.
5- 22 haziran sabahi, aracin sahibi arkadasim rahatsizlandi ve hastaneye kaldirdik. 1 haftadir arabaya dokunmuyordum. durumu agirdi. haftasonu guzel haber geldi. bilinci acilmis. Ama bende bir isteksizlik oldu.
6- 29 Haziran, yapi markete gidip dremel benzeri kucuk bir spiral aldim. ama ucu yeterince yenis olmadigi icin 90 derecelik adaptor lazimdi.
7- 30 haziran, bugun bu is bitecek....! yapi marketten adaptoru aldim. evde guvenlik gozlugumu bulamayinca 1 tane de ondan aldim. Arabanin altina, yuzumde maske, gozumde guvenlik gozlukleri parcayi kestim. herhalde 30dk surmustur kesmem ve parca 2 ye dagildi ve cikti.
8- sanzuman karter tapasini acip suzulen yagi alayim dedim. epey bir yag geldi.
9- sanzuman karterini cikarttim. manzara karsimda. filtreyi de cikarttiktan sonra kagit havlu ile damlayamayan yaglari kuruladim ve vidalarini sokmeye basladim.
10- vidalari acinca epey bir yag daha geldi ve son 2 vidayi cikartmadan onca 5dk yag suzulsun diye bekledim.
11- son 2 vidayi cikarttim ve yaklasik 5kg lik parcayi tek elimle sirt ustu yatar pozisyonda destekledim. 5kg parca 15sn gecmeden 10kg, sonrasinda 15kg olmaya basladi. hemen yere kartonumun ustune indirdim.
12- artik arabanin altindan cikip disarda calisma zamani. kontrol unitesini sokup, uzerinden solenoidleri cikarttim sirasiyla.
13- yeni karti takmadan once valf blogunu guzelce kagit havluyla sildim. birazcik balata spreyi puskurttum ve sonrasinda 5dk kadar suzulmeye biraktim.
14- solenoidleri tek tek kagit havluyla temizledim ve devre baglanti uclarini elektronik temizleme spreyiyle temizleyp havlu uzerine koydum. karti degisene kadar kurusun dedim.
15- valf blogunun guzelce sallayip icindeki yagin tamamen cikmasini sagladim.
16- yeni karti takip, solenoidleri yerine taktim ve sanzuman icine montaja hazir hale getirdim.
17- isleme baslamadan once kilitli pense ile kirilan vidayi cikarttim.
18- valf blogunu yerine takmak icin kaldirdim. malum yorgunluk ve sadece kol gucu, 2 vidayi takayim da o tutsun dedim. ama eller yagli olunca vidalari zor dondurdum ve 20kg agirlikmis gibi hissedene kadar pes etmedim. 2 vidayi taktim sonra kollarimi indirip dinlendim.
19- tek tek butun vidalari takip, zigzag seklinde vidalari guzelce SIKISTIRDIM. normalde tork degeri var ama asiri bir tork olmadigi icin elimle ayarladim.
20- sanzuman soketini guzelce elektronik spreyiyle temizledim ve kuruttum.
21- sanzuman filtresini yerine taktim.
22- sanzuman karter contasini degistirdim ( icini en basta temizlemistim, miknatis dahil)
23- sanzuman karter vidalarini yerine taktim ve zigzag seklinde sirali olarak kapattim.
24- sanzuman tapasini da kapattim ve yag dolumunu bekliyor.
25- servise gidip kesilen parcayi alcam ve onuda taktiktan sonra sanzumana yag dolduracam.
Sonrasi?
Sanzuman miladini doldurmamissa, calisacaktir. Yagini doldurup, adaptasyonunu yaptiktan sonra, sanzumani resetleyip birazcik surup, yag seviyesini kontrol edip tamamlayacam.
Ne kadar yag cikti?
Normalde mercedes forumunda herkes der 4lt yag cikiyor. Fakat onlarin dedigi, tapayi ac, bosalt, tapayi kapat. Yani suzulme olmasina zaman kalmiyor. Benim uzun sure suzulme sansi oldugu icin yaklasik 6 - 6,5lt kadar yag cikti. Aslinda guzel bir miktar. Eger sanzuman sorunu cozume kavusursa, 1 yag degisimi daha yaparak komple yenileyebilirim.
Suan icin maaliyet,
13 pin soket: $15 idi sanirim.
sanzuman kontrol karti : $250
sanzuman yagi: $28 lt ( 6lt aldik)
iscilik: ucretsiz.
filtre ve conta : cok onceden almistim. sanirim $20-30 filandi fiyati.
kesilen vida: emin degilim ama $10-20 bandinda birseydir.
1 teneke balata spreyi, 1 rulo kagit havlu, rahat 10 cift tek kullanimlik eldiven.
Bu parca cikartildiktan sonra sanzuman icinin goruntusu
Ariza kodunu veren sensor yani sanzuman hizini motora gore ayarlayan sensor asagidaki resimde ( sol tarafta gri ve siyah nokta gibi gorulen sensorlerden birisi, A ve B sensorleri),yenisinde bu parca sabit dururken, bozuk olan aractan soktugumde ise ufleyince sallaniyor. beyaz buyuk yuvarlak, yag seviye samandirasi, sol ustteki soket de sanzuman disina cikan 13 pin soketin kart uzerindeki kismi. 6 tane bos yuvarlak delik de solenoidlerin yerleri. 5 ileri 1 geri otomatik. sari parca sanirim vites secimini yapan parca. yani hangi vitese gececekse o solenoid e yag gitmesi icin kanali ayarlayan parca.
Bugun sizler icin kaleme alacagim konu, 2006 model W203 kasa koduna sahip Mercedes C280 4Matic sanzuman bakimi. Sanzuman bakimi dedigime bakmayin, oyle yag yag filtresi gibi bir islemden daha fazlasi.
Oncelikle arac, benim eski aracim. Inat ugruna arabayi degistirmeye karar vermistim. Yakin bir arkadasima da araba lazimdi, dedim ben arabayi satacam. sana vereyim istersen tum bakimlarini kendim yapiyorum biliyorsun. O da dediki tam isabet olur.
Arac, evine yani garajin onune geri geldi.
Sorun ne?
- Mart ayinda arac 60mil i gecmiyor diye beni aradi arkadas. dedim ariza isigi yaniyor mu, hayir dedi. dedim bir baktir. Covid yuzunden baktiramadi.
- Mayis ayi, aradi arac 40mil i gecmiyor. vitesi D veya R ye takinca vuruyor. triptronic calismiyor, tek viteste gidiyor, spor a bile gecmiyor.
- Ariza isigi? evet yaniyor. dedim en yakinindaki oto parcacisina gidip ariza kodunu okutup bana bildir. tabiki araba tek vites oldugu icin gidemedi.
Muayene: OBD okuyucuyu alip gittim ve araci komple tarattim.
Ariza kodu: kodun acilimi, sanzuman ile motor arasinda iletisim sorunu var. sanzuman motor devrini okuyamiyor.
Cozum 1: 13 pin denilen baglantiya yag girip kisa devre yapiyor. gec kalinmamissa, o soket degisilerek sorun cozuluyor.
Degisimi yaptim, soketin ici yag doluydu. sorun cozulmedi.
Cozum 2: sanzuman karteri acilip, valf blogu sokulup, uzeirnde bulunan kart degisecek.
Degisimi yapmak icin arkadas servisten parcayi ve yaninda 5lt de yag alarak bana geldi. Yaklasik 2 saat kadar zaman harcadim ve parcayi degistirdim. Fakat test surusu yapmadim. sanzumana yag da koymadim henuz.
18 Haziranda arabayi rampa ve tuglalarin uzerine kaldirdim. altina rahatca girebildigimi gorunce isleme baslayayim dedim.
1- Sanzuman karter tapasini acip yagi bosalttim. 3,5lt yag geldi.
2- Sanzuman karterinin vidalarini acayim dedim. daha vidaya guc vermeden kafasi kesildi. dedim aksilikler basliyor anlasilan. diger 5 vida sorunsuz acildi ama karteri acmadim.
3- sanzuman tapasini geri taktim. Zaten her halukarda 1-2 gun bekletecektim butun yag suzulsun diye.
4- sanzuman aluminyum blok, cekic kullanmak riskli. kesilen vidalari cikartma aparatiyla vidayi alayim dedim. aksilik 2. aparat kirildi icin de kaldi. kucuk demir testeresiyle o parcayi kesmek sart oldu. aluminyum oldugu icin demir testeresiyle birazcik kesebildim. Fakat etrafinda yer fazla olmayinca daha profesyonel makine sart oldu.
5- 22 haziran sabahi, aracin sahibi arkadasim rahatsizlandi ve hastaneye kaldirdik. 1 haftadir arabaya dokunmuyordum. durumu agirdi. haftasonu guzel haber geldi. bilinci acilmis. Ama bende bir isteksizlik oldu.
6- 29 Haziran, yapi markete gidip dremel benzeri kucuk bir spiral aldim. ama ucu yeterince yenis olmadigi icin 90 derecelik adaptor lazimdi.
7- 30 haziran, bugun bu is bitecek....! yapi marketten adaptoru aldim. evde guvenlik gozlugumu bulamayinca 1 tane de ondan aldim. Arabanin altina, yuzumde maske, gozumde guvenlik gozlukleri parcayi kestim. herhalde 30dk surmustur kesmem ve parca 2 ye dagildi ve cikti.
8- sanzuman karter tapasini acip suzulen yagi alayim dedim. epey bir yag geldi.
9- sanzuman karterini cikarttim. manzara karsimda. filtreyi de cikarttiktan sonra kagit havlu ile damlayamayan yaglari kuruladim ve vidalarini sokmeye basladim.
10- vidalari acinca epey bir yag daha geldi ve son 2 vidayi cikartmadan onca 5dk yag suzulsun diye bekledim.
11- son 2 vidayi cikarttim ve yaklasik 5kg lik parcayi tek elimle sirt ustu yatar pozisyonda destekledim. 5kg parca 15sn gecmeden 10kg, sonrasinda 15kg olmaya basladi. hemen yere kartonumun ustune indirdim.
12- artik arabanin altindan cikip disarda calisma zamani. kontrol unitesini sokup, uzerinden solenoidleri cikarttim sirasiyla.
13- yeni karti takmadan once valf blogunu guzelce kagit havluyla sildim. birazcik balata spreyi puskurttum ve sonrasinda 5dk kadar suzulmeye biraktim.
14- solenoidleri tek tek kagit havluyla temizledim ve devre baglanti uclarini elektronik temizleme spreyiyle temizleyp havlu uzerine koydum. karti degisene kadar kurusun dedim.
15- valf blogunun guzelce sallayip icindeki yagin tamamen cikmasini sagladim.
16- yeni karti takip, solenoidleri yerine taktim ve sanzuman icine montaja hazir hale getirdim.
17- isleme baslamadan once kilitli pense ile kirilan vidayi cikarttim.
18- valf blogunu yerine takmak icin kaldirdim. malum yorgunluk ve sadece kol gucu, 2 vidayi takayim da o tutsun dedim. ama eller yagli olunca vidalari zor dondurdum ve 20kg agirlikmis gibi hissedene kadar pes etmedim. 2 vidayi taktim sonra kollarimi indirip dinlendim.
19- tek tek butun vidalari takip, zigzag seklinde vidalari guzelce SIKISTIRDIM. normalde tork degeri var ama asiri bir tork olmadigi icin elimle ayarladim.
20- sanzuman soketini guzelce elektronik spreyiyle temizledim ve kuruttum.
21- sanzuman filtresini yerine taktim.
22- sanzuman karter contasini degistirdim ( icini en basta temizlemistim, miknatis dahil)
23- sanzuman karter vidalarini yerine taktim ve zigzag seklinde sirali olarak kapattim.
24- sanzuman tapasini da kapattim ve yag dolumunu bekliyor.
25- servise gidip kesilen parcayi alcam ve onuda taktiktan sonra sanzumana yag dolduracam.
Sonrasi?
Sanzuman miladini doldurmamissa, calisacaktir. Yagini doldurup, adaptasyonunu yaptiktan sonra, sanzumani resetleyip birazcik surup, yag seviyesini kontrol edip tamamlayacam.
Ne kadar yag cikti?
Normalde mercedes forumunda herkes der 4lt yag cikiyor. Fakat onlarin dedigi, tapayi ac, bosalt, tapayi kapat. Yani suzulme olmasina zaman kalmiyor. Benim uzun sure suzulme sansi oldugu icin yaklasik 6 - 6,5lt kadar yag cikti. Aslinda guzel bir miktar. Eger sanzuman sorunu cozume kavusursa, 1 yag degisimi daha yaparak komple yenileyebilirim.
Suan icin maaliyet,
13 pin soket: $15 idi sanirim.
sanzuman kontrol karti : $250
sanzuman yagi: $28 lt ( 6lt aldik)
iscilik: ucretsiz.
filtre ve conta : cok onceden almistim. sanirim $20-30 filandi fiyati.
kesilen vida: emin degilim ama $10-20 bandinda birseydir.
1 teneke balata spreyi, 1 rulo kagit havlu, rahat 10 cift tek kullanimlik eldiven.
Bu parca cikartildiktan sonra sanzuman icinin goruntusu
Ariza kodunu veren sensor yani sanzuman hizini motora gore ayarlayan sensor asagidaki resimde ( sol tarafta gri ve siyah nokta gibi gorulen sensorlerden birisi, A ve B sensorleri),yenisinde bu parca sabit dururken, bozuk olan aractan soktugumde ise ufleyince sallaniyor. beyaz buyuk yuvarlak, yag seviye samandirasi, sol ustteki soket de sanzuman disina cikan 13 pin soketin kart uzerindeki kismi. 6 tane bos yuvarlak delik de solenoidlerin yerleri. 5 ileri 1 geri otomatik. sari parca sanirim vites secimini yapan parca. yani hangi vitese gececekse o solenoid e yag gitmesi icin kanali ayarlayan parca.