Kış Şartlarında Nasıl Araç Kullanmalıyız
Merhaba arkadaşlar.
Malumunuz kış geliyor. Böyle mevsimlerde bindiğiniz araç ne tarz olursa olsun bazı sürüş taktiklerini bilmediğiniz takdirde sıkıntı yaşamanız kaçınılmazdır. İçimizde bu konuya hakim arkadaşlar olabilir. Bilmeyenler için birkaç teknik ve ince detaydan bahsedeceğim.
Öncelikle bindiğimiz araç ister 4x4, ister önden çekiş, istersede arkadan itiş olsun yoldan çıkmaya başladığımız andan itibaren asla ve asla frene basmıyoruz ve gazdan ayağımızı çekmiyoruz . Unutmayalım ki motor vitesde ve ayak gazda değilse aracımızın kaç çeker yada nerden çeker olduğunun hiç bir önemi yoktur (at/mt farketmez). Bu ilk kuralı aklımıza yazdıktan sonra detaylara başlayalım.
Peki ayağımızı gazdan çekmeyeceksek ne yapmalıyız?
Bunun cevabı yolun durumuna göre değişiyor arkadaşlar.
Şimdi her durum için birbirine benzer gibi görünsede farklı taktikler uygulanır. Fakat Anti taktik yöntemlere girmeden önce en başında bu olayların başımıza hiç gelmemesi için, sürüş esnasında dikkatli geçeceğimiz yol şartları vardır. Bu yol şartlarını açıkladıktan sonra anti taktik yöntemlere geçeceğim.
Kar, Buz, Yağmur vs gibi kaygan yol durumlarında;
A: Bölünmüş 3 şeritli bir yolda gidiyorsanız mutlaka orta şeritten gitmelisiniz. Bunun sebebi kış koşullarında daima ya sağ şerit yada en sol şerit daha fazla kaymaya müsait olur. Yolun eğimi her zaman yağ sağ yada sola doğrudur. Bu nedenle yolun ortası yolun en güvenli yeridir. Orta şeritte gitmek aynı zamanda olası kayma durumlarında size manevra yapma şansı verir.
B: Eğer bölünmüş 2 şeritli bir yolda soldan gidiyorsanız ve yan sağ şeridinizde araç yok ise orta şerit çizgisini hafif ortalayıp gitmelisiniz. Yani sol şeritteki bariyere çok yakın olmamak gerekiyor. Eğer sağ şeritte iseniz bu seferde sol şerite hafif yakın olmalısınız. Yani hangi şerit boş ise o şerite yakın olun. Tabi bunları yaparken sizi geçmek isteyenleri erken farkedip yavaşca kendi şeridinize geçmeniz gerekiyor.
C: Önünüzde seyreden araca 100 metreden fazla yakın olmayın. ( araya araç girerse uzunları yakın ve yavaşlayın)
D: Altı boş köprü veya viyadüklerden geçerken ayağınızı gazdan çekin ve ani manevralardan kaçının. Bu havada buz olmaz dediğiniz durumlarda bile bu bahsettiğim bölgeler, altlarındaki boşluktan geçen rüzgar nedeniyle buz tutabilir.
E: Su birikintilerinden geçerken mutlaka direksiyon daha sert tutulmalı ve yine ayak gazdan çekilmelidir. Bırakın araç komprasör gücüyle devam etsin. Ama asla frene basılmamalıdır. Bunun sebebi fren yapılan aracın önüne yük bineceğinden dolayı yere daha yakın olmasıdır. Yani suyun tokat atma kuvvetini fren yaparak siz de arttırmış oluyorsunuz.
F: Sisli havalarda sis lambasının yanında mutlaka 4 lü flaşörleride yakın.
G: Seyir halinde iken mümkün mertebe ölü devirde gidin. Hangi viteste olursanız olun, ayağınız gazda ama devir saatiniz 2000 dd yukarıda olmasın. Tekerleklere iletilen güç ne kadar fazla ise ani kaymalarınızın olma ihtimalide o kadar fazla olur.
H: Buzlu olduğunu düşündüğünüz yollarda Asla gaza yüklenmeyin. Ölü devirde seyredin. Virajlarda asla gaza yada frene dokunmayın. Fren yapmanız gerekiyorsa vites küçülterek yavaşlayın. Seyir halinde vitesi asla boşa atmayın. nt.
I: Mümkün mertebe dar taban kışlık lastik seçimi yapın.
Şimdi yukarıdaki tüm kurallara uyduk ama aracımız yinede kaymaya başladı ne yapacağız?
Yağmurlu veya karlı bir havada kayıyor iseniz, aracın önü nereye doğru yöneliyorsa tam zıt yöne dreksiyonu çevirin. Aracın önü sağa doğru yöneldi siz dreksiyonu sola çevirin. Burada dikkat edilmesi gereken şey dreksiyon çevirme işini yani kontra hareketi yaparken hızlı ve kesik kesik yapmanız yine aynı anda gaz pedalına sonuna kadar değilde ani ve kesik kesik basmanızdır. Eğer bu hareketi yaparken dreksiyonu tam çevirip gazada tam basarsanız bu seferde araç diğer tarafa doğru kaymaya başlar. Dreksiyona kesik kesik (çevir bırak/çevir bırak) gaz pedalınada bas çek / bas çek şeklinde haraket vermelisiniz. Bu şekilde yaparsanız araç mutlaka yola tekrar dönecektir.
Buzlu bir yolda kayıyorsunuz diyelim. Yukarıdaki taktiklerin aynısını uyguluyoruz. Fakat buradaki amaç aracı durmaya yada yola sokmaya yönelik olmayacak. Tamamen güvenli bir şekilde kaymasını sağlayacağız.nt. Ne zamana kadar? Bu soru yolun durumuna göre değişiyor.
- Kaydığınız yer boş bir yol ise buzun bitip lastiklerin yola tutunacağı ana kadar yukarıdaki taktikleri deniyoruz. Taki kendimize güvenli bir alan bulana kadar. Kayma belli bir süre sonra bitecektir. Ayrıca kaydığınız yol geniş ve musait ise el frenini çekip dreksiyonuda tama yakın tur sağa yada sola çevirip 360 derece dönebilirsiniz. 360 derece dönmek buzda kaymayı zorlaştırır ( 50km altı hızlarda geçerlidir).
- Kaydığımız Yol kavşağa çıkıyor ve kavşakta her an başka bir araç bize vurabilir, bu nedenle bizim mutlaka aracı durdurmamız gerekiyor diyelim. Aracı yukarıda bahsettiğim kısa ve kesik kontra manevralarla en yakın kaldırıma yanaştırın. İyice kaldırıma yanaşınca kaldırım hangi yönünüz de ise o yöne doğru direksiyonu tama yakın tur çevirin ve el frenini yavaşça çekin. El frenini çekerken aracın dönmeye başladığını göreceksiniz. 360 derece kaldırıma doğru ters dönmüş olacaksınız. Artık kaldırım sağınızda değil solunuzda. nt. Burada da dikkat edilmesi gereken şey, 360 derece dönme hareketi bitmeye yakın el frenini bırakıp, direksiyonu tekrar kaldırıma doğru çevirip gazada hafifçe dokunmanız dır. Böylece dönme hareketinin devam etmesini engellemiş olursunuz. Fakat bu taktik 50 km hızın üzerinde işe yaramaz aksine daha büyük felakete yol açar. Bu nedenle buzlu olduğunu düşündünüz yollarda asla hız yapmayın.
Buzlu yolda kayanların genelde %99'u ancak bir yere vurarak durabilirler. Bu nedenle vuracağınız yeri iyi seçin. Duruma göre kaymayı en az can ve mal kaybıyla nasıl atlatırsınız bunun hesabını hemen orada yapmanız gerekiyor.
Karlı veya buzlu olduğunu düşündüğünüz bir rampadan aşağı ineceksiniz diyelim. Rampadan inmeye başlamadan önce el frenini bir çıt çekin ( El freni bir çıt çekme işini önceden deneyin. Buradaki amaç tekerlekleri kitlemek değil zor dönmesini sağlamaktır) Vitesi 1 konumuna alın (at/mt farketmez). Yokuştan aşağı inmeye başlayın. Araç birinci viteste komprasör gücüyle ( gaza basmıyoruz) zorlanarak (el freni bir çıt çekili olduğu için) kaymadan inecektir. Rampa inişi bitip düz yola geldiğimizde ise, el frenini indiriyor ve vitesi 2' ye atıyoruz.
Şimdi gelelim 4x4 subaru sahiplerine;
Subaru sahibleride yukarıdaki kurallara aynen uyması gerektiği gibi yine dikkat etmeleri gereken extra bir kaç kural daha var. Bunları şöyle sıralayabiliriz.
Karlı, Buzlu vs Kaygan Yol Şartlarında;
1) Otomatik vites sahibi subarucular hold tuşunu sadece rampa çıkarken ve düz yolda giderken kullanmalıdır. Rampa aşağı inişlerde asla hold tuşuna basılmaması gerekiyor. Bunun nedeni hold tuşunun motoru direk 2. vitesten başlatmasıdır. Eğer basarsanız yukarıdaki rampadan iniş takdikleri bölümünde yazdıklarım hiç bir işe yaramaz. Jet gibi yokuş aşağı inersiniz. Bu nedenle yokuş aşağı inerken Hold tuşu asla aktif olmamalı.
2) Kuru asfalt dışında virajlara tam gaz girmemelidirler.
3) Aşırı kaygan zeminlerde aracımızdaki 4 tekerden herhangi biri dahi yola tutunamıyor sa o zaman o aracın 4x4 8x8 vs olduğunun hiçbir önemi yoktur. Yani buz tutmuş bir yolda da çok rahat bu araçlar kayar. Fakat 4 tekerden biri dahi yola tutunabilirse, işte o zaman kayma esnasında yukarıda bahsettiğim anti taktik hareketleri de yaparak bu tür araçları yola sokmak daha kolay olur. Nt
Yukarıdaki yazılanları okuyan subarucular içlerinden nerede kaldı 4x4 simetrik awd nin farkı diyebilirler. Arkadaşlar sıradan önden çekiş yada arkadan itiş araçla kaymaya başladığınız anda toparlamak 4x4 subaruya göre çok zordur. Subarunun bir tekeri bile yola tutunsun emin olun yaptığınız kontra hareketlere anında cevap verir ve sizi tekrar yola sokar. Subarunun buz harici yollarda kayması diğer araçlara göre daha kısa mesafede biter.
Ama tabi altımızda subaru var diye kaygan yollarda virajlara asla hızlı girmiyoruz. Hızımız her zaman kontrol edilebilir limitlerde olmalı ki manevra ve kontra yapma sansımız olsun. Yoksa 120/140 ile giderken kayarsanız hiç bir takdik işe yaramaz.
Yukarıdaki yazılanları (İnşallah başınıza gelmez) olası yaşamanız durumunda uygulama şansınız (tecrübeniz yoksa) % 1 bile değil. Sebebi kayma yaşandığı anda insanın da içinden bir şeylerin kayıp gittiğini hissetmenizdir. Altınızdaki araç kontrolünüzden çıktığı anda eliniz ayağınız birbirine dolaşır. Nabız tavan yapar ve bacaklarınız titrer. Adrenalin had safhaya çıkar.
Bu sebepten ötürü sizlere tavsiyem altınızda ne tarz araba olursa olsun karda kışta boş alanlarda antreman yapmanızdır. Tabi bu antreman çılgınlar gibi bir sağa bir sola kayma şeklinde değilde, kafanızda bilinçli bir hedef belirleyerek gerekirse sağda soldaki tahta parçalarından yada kardan çıkıntılar yaparak bir yol oluşturmanız ve o yolda kayarak gitmeye veya park etmeye çalışmanızdır. İnanın faydasını göreceksiniz.
Bu yazdıklarım tamamen kendi tecrübelerimden alıntıdır( Az kaza yapmadık). Eksiklerim olabilir. Bu nedenle kusura bakmamınızı rica ediyorum.
Teşekkürler
Merhaba arkadaşlar.
Malumunuz kış geliyor. Böyle mevsimlerde bindiğiniz araç ne tarz olursa olsun bazı sürüş taktiklerini bilmediğiniz takdirde sıkıntı yaşamanız kaçınılmazdır. İçimizde bu konuya hakim arkadaşlar olabilir. Bilmeyenler için birkaç teknik ve ince detaydan bahsedeceğim.
Öncelikle bindiğimiz araç ister 4x4, ister önden çekiş, istersede arkadan itiş olsun yoldan çıkmaya başladığımız andan itibaren asla ve asla frene basmıyoruz ve gazdan ayağımızı çekmiyoruz . Unutmayalım ki motor vitesde ve ayak gazda değilse aracımızın kaç çeker yada nerden çeker olduğunun hiç bir önemi yoktur (at/mt farketmez). Bu ilk kuralı aklımıza yazdıktan sonra detaylara başlayalım.
Peki ayağımızı gazdan çekmeyeceksek ne yapmalıyız?
Bunun cevabı yolun durumuna göre değişiyor arkadaşlar.
Şimdi her durum için birbirine benzer gibi görünsede farklı taktikler uygulanır. Fakat Anti taktik yöntemlere girmeden önce en başında bu olayların başımıza hiç gelmemesi için, sürüş esnasında dikkatli geçeceğimiz yol şartları vardır. Bu yol şartlarını açıkladıktan sonra anti taktik yöntemlere geçeceğim.
Kar, Buz, Yağmur vs gibi kaygan yol durumlarında;
A: Bölünmüş 3 şeritli bir yolda gidiyorsanız mutlaka orta şeritten gitmelisiniz. Bunun sebebi kış koşullarında daima ya sağ şerit yada en sol şerit daha fazla kaymaya müsait olur. Yolun eğimi her zaman yağ sağ yada sola doğrudur. Bu nedenle yolun ortası yolun en güvenli yeridir. Orta şeritte gitmek aynı zamanda olası kayma durumlarında size manevra yapma şansı verir.
B: Eğer bölünmüş 2 şeritli bir yolda soldan gidiyorsanız ve yan sağ şeridinizde araç yok ise orta şerit çizgisini hafif ortalayıp gitmelisiniz. Yani sol şeritteki bariyere çok yakın olmamak gerekiyor. Eğer sağ şeritte iseniz bu seferde sol şerite hafif yakın olmalısınız. Yani hangi şerit boş ise o şerite yakın olun. Tabi bunları yaparken sizi geçmek isteyenleri erken farkedip yavaşca kendi şeridinize geçmeniz gerekiyor.
C: Önünüzde seyreden araca 100 metreden fazla yakın olmayın. ( araya araç girerse uzunları yakın ve yavaşlayın)
D: Altı boş köprü veya viyadüklerden geçerken ayağınızı gazdan çekin ve ani manevralardan kaçının. Bu havada buz olmaz dediğiniz durumlarda bile bu bahsettiğim bölgeler, altlarındaki boşluktan geçen rüzgar nedeniyle buz tutabilir.
E: Su birikintilerinden geçerken mutlaka direksiyon daha sert tutulmalı ve yine ayak gazdan çekilmelidir. Bırakın araç komprasör gücüyle devam etsin. Ama asla frene basılmamalıdır. Bunun sebebi fren yapılan aracın önüne yük bineceğinden dolayı yere daha yakın olmasıdır. Yani suyun tokat atma kuvvetini fren yaparak siz de arttırmış oluyorsunuz.
F: Sisli havalarda sis lambasının yanında mutlaka 4 lü flaşörleride yakın.
G: Seyir halinde iken mümkün mertebe ölü devirde gidin. Hangi viteste olursanız olun, ayağınız gazda ama devir saatiniz 2000 dd yukarıda olmasın. Tekerleklere iletilen güç ne kadar fazla ise ani kaymalarınızın olma ihtimalide o kadar fazla olur.
H: Buzlu olduğunu düşündüğünüz yollarda Asla gaza yüklenmeyin. Ölü devirde seyredin. Virajlarda asla gaza yada frene dokunmayın. Fren yapmanız gerekiyorsa vites küçülterek yavaşlayın. Seyir halinde vitesi asla boşa atmayın. nt.
I: Mümkün mertebe dar taban kışlık lastik seçimi yapın.
Şimdi yukarıdaki tüm kurallara uyduk ama aracımız yinede kaymaya başladı ne yapacağız?
Yağmurlu veya karlı bir havada kayıyor iseniz, aracın önü nereye doğru yöneliyorsa tam zıt yöne dreksiyonu çevirin. Aracın önü sağa doğru yöneldi siz dreksiyonu sola çevirin. Burada dikkat edilmesi gereken şey dreksiyon çevirme işini yani kontra hareketi yaparken hızlı ve kesik kesik yapmanız yine aynı anda gaz pedalına sonuna kadar değilde ani ve kesik kesik basmanızdır. Eğer bu hareketi yaparken dreksiyonu tam çevirip gazada tam basarsanız bu seferde araç diğer tarafa doğru kaymaya başlar. Dreksiyona kesik kesik (çevir bırak/çevir bırak) gaz pedalınada bas çek / bas çek şeklinde haraket vermelisiniz. Bu şekilde yaparsanız araç mutlaka yola tekrar dönecektir.
Buzlu bir yolda kayıyorsunuz diyelim. Yukarıdaki taktiklerin aynısını uyguluyoruz. Fakat buradaki amaç aracı durmaya yada yola sokmaya yönelik olmayacak. Tamamen güvenli bir şekilde kaymasını sağlayacağız.nt. Ne zamana kadar? Bu soru yolun durumuna göre değişiyor.
- Kaydığınız yer boş bir yol ise buzun bitip lastiklerin yola tutunacağı ana kadar yukarıdaki taktikleri deniyoruz. Taki kendimize güvenli bir alan bulana kadar. Kayma belli bir süre sonra bitecektir. Ayrıca kaydığınız yol geniş ve musait ise el frenini çekip dreksiyonuda tama yakın tur sağa yada sola çevirip 360 derece dönebilirsiniz. 360 derece dönmek buzda kaymayı zorlaştırır ( 50km altı hızlarda geçerlidir).
- Kaydığımız Yol kavşağa çıkıyor ve kavşakta her an başka bir araç bize vurabilir, bu nedenle bizim mutlaka aracı durdurmamız gerekiyor diyelim. Aracı yukarıda bahsettiğim kısa ve kesik kontra manevralarla en yakın kaldırıma yanaştırın. İyice kaldırıma yanaşınca kaldırım hangi yönünüz de ise o yöne doğru direksiyonu tama yakın tur çevirin ve el frenini yavaşça çekin. El frenini çekerken aracın dönmeye başladığını göreceksiniz. 360 derece kaldırıma doğru ters dönmüş olacaksınız. Artık kaldırım sağınızda değil solunuzda. nt. Burada da dikkat edilmesi gereken şey, 360 derece dönme hareketi bitmeye yakın el frenini bırakıp, direksiyonu tekrar kaldırıma doğru çevirip gazada hafifçe dokunmanız dır. Böylece dönme hareketinin devam etmesini engellemiş olursunuz. Fakat bu taktik 50 km hızın üzerinde işe yaramaz aksine daha büyük felakete yol açar. Bu nedenle buzlu olduğunu düşündünüz yollarda asla hız yapmayın.
Buzlu yolda kayanların genelde %99'u ancak bir yere vurarak durabilirler. Bu nedenle vuracağınız yeri iyi seçin. Duruma göre kaymayı en az can ve mal kaybıyla nasıl atlatırsınız bunun hesabını hemen orada yapmanız gerekiyor.
Karlı veya buzlu olduğunu düşündüğünüz bir rampadan aşağı ineceksiniz diyelim. Rampadan inmeye başlamadan önce el frenini bir çıt çekin ( El freni bir çıt çekme işini önceden deneyin. Buradaki amaç tekerlekleri kitlemek değil zor dönmesini sağlamaktır) Vitesi 1 konumuna alın (at/mt farketmez). Yokuştan aşağı inmeye başlayın. Araç birinci viteste komprasör gücüyle ( gaza basmıyoruz) zorlanarak (el freni bir çıt çekili olduğu için) kaymadan inecektir. Rampa inişi bitip düz yola geldiğimizde ise, el frenini indiriyor ve vitesi 2' ye atıyoruz.
Şimdi gelelim 4x4 subaru sahiplerine;
Subaru sahibleride yukarıdaki kurallara aynen uyması gerektiği gibi yine dikkat etmeleri gereken extra bir kaç kural daha var. Bunları şöyle sıralayabiliriz.
Karlı, Buzlu vs Kaygan Yol Şartlarında;
1) Otomatik vites sahibi subarucular hold tuşunu sadece rampa çıkarken ve düz yolda giderken kullanmalıdır. Rampa aşağı inişlerde asla hold tuşuna basılmaması gerekiyor. Bunun nedeni hold tuşunun motoru direk 2. vitesten başlatmasıdır. Eğer basarsanız yukarıdaki rampadan iniş takdikleri bölümünde yazdıklarım hiç bir işe yaramaz. Jet gibi yokuş aşağı inersiniz. Bu nedenle yokuş aşağı inerken Hold tuşu asla aktif olmamalı.
2) Kuru asfalt dışında virajlara tam gaz girmemelidirler.
3) Aşırı kaygan zeminlerde aracımızdaki 4 tekerden herhangi biri dahi yola tutunamıyor sa o zaman o aracın 4x4 8x8 vs olduğunun hiçbir önemi yoktur. Yani buz tutmuş bir yolda da çok rahat bu araçlar kayar. Fakat 4 tekerden biri dahi yola tutunabilirse, işte o zaman kayma esnasında yukarıda bahsettiğim anti taktik hareketleri de yaparak bu tür araçları yola sokmak daha kolay olur. Nt
Yukarıdaki yazılanları okuyan subarucular içlerinden nerede kaldı 4x4 simetrik awd nin farkı diyebilirler. Arkadaşlar sıradan önden çekiş yada arkadan itiş araçla kaymaya başladığınız anda toparlamak 4x4 subaruya göre çok zordur. Subarunun bir tekeri bile yola tutunsun emin olun yaptığınız kontra hareketlere anında cevap verir ve sizi tekrar yola sokar. Subarunun buz harici yollarda kayması diğer araçlara göre daha kısa mesafede biter.
Ama tabi altımızda subaru var diye kaygan yollarda virajlara asla hızlı girmiyoruz. Hızımız her zaman kontrol edilebilir limitlerde olmalı ki manevra ve kontra yapma sansımız olsun. Yoksa 120/140 ile giderken kayarsanız hiç bir takdik işe yaramaz.
Yukarıdaki yazılanları (İnşallah başınıza gelmez) olası yaşamanız durumunda uygulama şansınız (tecrübeniz yoksa) % 1 bile değil. Sebebi kayma yaşandığı anda insanın da içinden bir şeylerin kayıp gittiğini hissetmenizdir. Altınızdaki araç kontrolünüzden çıktığı anda eliniz ayağınız birbirine dolaşır. Nabız tavan yapar ve bacaklarınız titrer. Adrenalin had safhaya çıkar.
Bu sebepten ötürü sizlere tavsiyem altınızda ne tarz araba olursa olsun karda kışta boş alanlarda antreman yapmanızdır. Tabi bu antreman çılgınlar gibi bir sağa bir sola kayma şeklinde değilde, kafanızda bilinçli bir hedef belirleyerek gerekirse sağda soldaki tahta parçalarından yada kardan çıkıntılar yaparak bir yol oluşturmanız ve o yolda kayarak gitmeye veya park etmeye çalışmanızdır. İnanın faydasını göreceksiniz.
Bu yazdıklarım tamamen kendi tecrübelerimden alıntıdır( Az kaza yapmadık). Eksiklerim olabilir. Bu nedenle kusura bakmamınızı rica ediyorum.
Teşekkürler