Sıklıkla karşılaşırız; trafikte makas atarak önündeki araçları sıkıştırarak ilerleyenleri. Aynı zamanda trafik lambalarında o araçlara yetiştiğimizde çok olur.
Peki ne kazandırır? Çok mu zaman kazanılır hızlı gidince?
Bununla ilgili yapılmış bir çalışma var. Muhtemel çoğunluk görmüştür. Ben yinede hazır bayram tatili başlamış yola çıkacak kişiler fazla iken yine de tekrar hatırlatmak istedim. Aklınızdan gözünüzden uzaklaşmasın. (Ayrıcada bayram tatillerinde ilk kez araç alan,emanet araçla yola çıkan sürücüler hayli fazla olur. Aman dikkate diyelim.)
Görüldüğü üzere 16 km lik yolda hızlı gidince 5 dk kazanıyorsunuz fakat kaza riskiniz 12 kat artıyor. Zaman kazanayım derken hayattan uzaklaşıyorsunuz.Yakıt -maaliyet ilişkisinden bahsetmiyorum bile. Değer mi? Takdir sizin.
Aracı yüksek hızda kullanma, kaza sayısı üzerinde doğrudan doğruya etkide bulunan çok önemli bir trafik ihlalidir.
Bu etki iki şekilde ortaya çıkmaktadır. İlki, kaza ihtimalinin artması, ikincisi ise kazanın sebebi hız olmasa bile, yüksek hızda meydana gelen kaza sonuçlarının ağırlaşmasıdır.
Hız arttıkça aracın kontrol edilmesi de o oranda güçleşir.
Ayrıca, yüksek hızda seyreden bir araç, durmasını gerektiren bir engelle karşılaştığında bir yandan daha fazla mesafeye ihtiyaç duymakta, bir yandan da sürücünün durmak için gerekli tepkiyi verme süresi içinde aracın katedeceği mesafe arttığından mevcut mesafenin bir kısmı yine hız nedeniyle yutulmaktadır. Bu nedenle yol üzerinde bir engelle karşılaşan araç, ne kadar hızlı ise doğru noktada durması o kadar zorlaşmakta, bu da kaza ihtimalini kuvvetlendirmektedir.
Yüksek gelir grubundaki ülkelerde hız, karayolunda meydana gelen kazaların %30’unda etkili bir faktör iken, düşük ve orta gelirli ülkelerde karayolunda meydana gelen kazaların yaklaşık %50’sinde temel etkendir.
Ortalama hızın %5 artması, yaklaşık olarak tüm yaralanmalı kazalarda %10, ölümlü kazalarda ise %20 düzeyinde artışa yol açmaktadır.
Görüldüğü üzere düşük hızda kaza ve ölüm oranı azalan hızla doğru orantılı oldukça düşerken yüksek hızda çok etkili olamıyor.
Yasal hız sınırının %15 civarı artırıldığı ülkelerde yapılan taramalarda kazalar ve ölüm oranı artarken aynı şekilde hız sınırının düşürüldüğü ülkelerde yapılan araştırmada tam tersi kaza ve ölüm oranı azalmıştır.
Örn:
Görece düşük hızlar
“Orta düzeyde hız ihlali” denilen ve yasal hız sınırının 10-15 km/s üzerinde araç kullanılması anlamına gelen ihlal grubu, bundan daha yüksek hız ihlalleriyle kıyaslandığında, ciddi sonuçları olan trafik kazalarında daha büyük bir rol oynamaktadır. Bunun nedeni ise orta düzeyde hız ihlallerinin aşırı hız ihlallerine göre daha yaygın olmasıdır.
Güvenli karayolu sisteminin temel amacı, ölüm ya da ciddi yaralanmalara yol açmaksızın insan hatalarına izin veren bir karayolu ulaşım sistemi kurmaktır. Bununla ilgili yeni yöntemlere ihtiyaç vardır. Caydırıcı uygulamalar ve bölge hava koşulu vs durumuna özel uygulamalar olabilri.
Hepinize kazasız keyifli sürüşler temennisiyle noktayı koyalım.
Peki ne kazandırır? Çok mu zaman kazanılır hızlı gidince?
Bununla ilgili yapılmış bir çalışma var. Muhtemel çoğunluk görmüştür. Ben yinede hazır bayram tatili başlamış yola çıkacak kişiler fazla iken yine de tekrar hatırlatmak istedim. Aklınızdan gözünüzden uzaklaşmasın. (Ayrıcada bayram tatillerinde ilk kez araç alan,emanet araçla yola çıkan sürücüler hayli fazla olur. Aman dikkate diyelim.)
Görüldüğü üzere 16 km lik yolda hızlı gidince 5 dk kazanıyorsunuz fakat kaza riskiniz 12 kat artıyor. Zaman kazanayım derken hayattan uzaklaşıyorsunuz.Yakıt -maaliyet ilişkisinden bahsetmiyorum bile. Değer mi? Takdir sizin.
Aracı yüksek hızda kullanma, kaza sayısı üzerinde doğrudan doğruya etkide bulunan çok önemli bir trafik ihlalidir.
Bu etki iki şekilde ortaya çıkmaktadır. İlki, kaza ihtimalinin artması, ikincisi ise kazanın sebebi hız olmasa bile, yüksek hızda meydana gelen kaza sonuçlarının ağırlaşmasıdır.
Hız arttıkça aracın kontrol edilmesi de o oranda güçleşir.
Ayrıca, yüksek hızda seyreden bir araç, durmasını gerektiren bir engelle karşılaştığında bir yandan daha fazla mesafeye ihtiyaç duymakta, bir yandan da sürücünün durmak için gerekli tepkiyi verme süresi içinde aracın katedeceği mesafe arttığından mevcut mesafenin bir kısmı yine hız nedeniyle yutulmaktadır. Bu nedenle yol üzerinde bir engelle karşılaşan araç, ne kadar hızlı ise doğru noktada durması o kadar zorlaşmakta, bu da kaza ihtimalini kuvvetlendirmektedir.
Yüksek gelir grubundaki ülkelerde hız, karayolunda meydana gelen kazaların %30’unda etkili bir faktör iken, düşük ve orta gelirli ülkelerde karayolunda meydana gelen kazaların yaklaşık %50’sinde temel etkendir.
Ortalama hızın %5 artması, yaklaşık olarak tüm yaralanmalı kazalarda %10, ölümlü kazalarda ise %20 düzeyinde artışa yol açmaktadır.
Görüldüğü üzere düşük hızda kaza ve ölüm oranı azalan hızla doğru orantılı oldukça düşerken yüksek hızda çok etkili olamıyor.
Yasal hız sınırının %15 civarı artırıldığı ülkelerde yapılan taramalarda kazalar ve ölüm oranı artarken aynı şekilde hız sınırının düşürüldüğü ülkelerde yapılan araştırmada tam tersi kaza ve ölüm oranı azalmıştır.
Örn:
- 1990, İsveç’te yasal hız sınırı 110 km/s’ten 90 km/s’e düşürüldüğünde, gerçek hız ortalaması saatte 14 km azaltılmış, bunun sonucunda ölümlü kazalarda %21 oranında azalma sağlanmıştır.
- 1991, İngiltere’de yasal hız sınırı 100 km/s’ten 80 km/s’e düşürüldüğünde, gerçek hız ortalaması saatte 4 km azalırken kazalar %14 oranında azalmıştır.
- 1994, İsviçre’de yasal hız sınırı 130 km/s’ten 120 km/s’e düşürülmüş, gerçek hız ortalaması saatte 5 km, ölümlü kazalar %12 oranında azalmıştır.
- 1987 – 1988 yılları arasında ABD’de 40 eyalette hız sınırı eyaletlerarası otoyollarda saatte 55 milden 65 mile (yaklaşık 89 km/s’ten 105 km/s’e) yükseltilmiştir. Bu değişiklik gerçek hız ortalamasında yaklaşık saatte 3 mil (5 km/s) artışa yol açmış, belirtilen dönem boyunca bu yollarda ölümler % 20 - %25 oranında artmıştır. Amerika’da yapılan araştırmada eyaletlerarası otoyollarda hız sınırını saatte 65 milden saatte 70 ve 75 mile yükselten eyaletlerde ölümler, hız sınırını değiştirmeyen eyaletlerle kıyaslandığında, sırasıyla % 38 ve % 35 oranında artmıştır.
Görece düşük hızlar
- Tehlikeli durumları fark etmek için sürücüye daha çok zaman tanır,
- Tehlikeli duruma tepki verilirken aracın katettiği mesafe azalmış olur,
- Frene bastıktan sonra durmak için ihtiyaç duyulan mesafe azalmış olur,
- Çarpma öncesinde diğer yol kullanıcılarının, aracın hızını tahmin edebilme imkanı artar,
- Diğer yol kullanıcılarının bir çarpışmadan kaçınmak için daha fazla şansı olur,
- Sürücünün, aracın kontrolünü kaybetme ihtimali azalır.
“Orta düzeyde hız ihlali” denilen ve yasal hız sınırının 10-15 km/s üzerinde araç kullanılması anlamına gelen ihlal grubu, bundan daha yüksek hız ihlalleriyle kıyaslandığında, ciddi sonuçları olan trafik kazalarında daha büyük bir rol oynamaktadır. Bunun nedeni ise orta düzeyde hız ihlallerinin aşırı hız ihlallerine göre daha yaygın olmasıdır.
Güvenli karayolu sisteminin temel amacı, ölüm ya da ciddi yaralanmalara yol açmaksızın insan hatalarına izin veren bir karayolu ulaşım sistemi kurmaktır. Bununla ilgili yeni yöntemlere ihtiyaç vardır. Caydırıcı uygulamalar ve bölge hava koşulu vs durumuna özel uygulamalar olabilri.
Hepinize kazasız keyifli sürüşler temennisiyle noktayı koyalım.